Over ons
Publicatiedatum 16-04-2020
Wat is de Nationale Helpdesk Douane?
De Nationale Helpdesk Douane (NHD) is het centrale loket voor alle vragen op het gebied van de geautomatiseerde (aangifte) processen van de Douane en het Single Window voor maritiem en lucht.
De Douane verandert. U, logistiek partner, softwareontwikkelaar, douaneambtenaar of andere partij, die vaak werkt met de geautomatiseerde systemen van de Douane, ondervindt het misschien wel dagelijks.
De EU heeft in elke lidstaat een centrale helpdesk voor automatiseringssystemen van de Douane ingericht. Voor Nederland is dat de Nationale Helpdesk Douane (NHD).
De NHD is onderdeel van Douane Centrale Processen. Ondernemers die zaken doen met de Douane (zoals expediteurs, exporteurs en transporteurs), softwareontwikkelaars (nationaal en
internationaal) en douaneambtenaren kunnen bij NHD terecht met vragen over automatiseringssystemen van de Douane.
Wat kan de Nationale Helpdesk Douane voor u betekenen?
Binnen de Nationale Helpdesk Douane staan verschillende teams klaar om u te helpen. Hieronder leest u wat zij voor u kunnen doen.
1e lijns ondersteuning
De 1e lijns ondersteuning beantwoordt uw vragen op het gebied van geautomatiseerde douaneprocessen. Dit team heeft kennis van de aangifteprocessen en monitort de elektronische berichtenuitwisseling tussen klant en Douane. Of het nu om binnenbrengen, invoer, vervoer, uitvoer, uitgaan of accijnsgoederenvervoer gaat, zij helpen u verder.
2e lijns ondersteuning
De 2e lijns ondersteuning behandelt complexe vraagstukken en beheert ruim 140 nationale en internationale douaneapplicaties. Er is voldoende kennis om u adequaat en diepgaand verder te
informeren.
Service Team EORI en Registratie
Bij dit team kunt u terecht voor het aanvragen van registraties en het aanvragen van EORI-nummers om elektronisch aangifte te doen. Hebt u de vereiste registratie? Dit team zorgt voor de
computertechnische afhandeling, zoals het autoriseren voor het gebruik van het juiste douanesysteem.
Storingen? De NHD informeert u
Bij storingen in de douaneprocessen en -systemen kunt u bij de NHD terecht. De helpdesk informeert u over de stand van zaken en adviseert wat u kunt doen om het logistiek proces door te laten
gaan tijdens een storing. De NHD bewaakt de doorlooptijd van het oplossen van storingen.
Blijf op de hoogte
Op nh.douane.nl vindt u meer informatie over onvoorziene verstoringen in de douaneprocessen of aangiftesystemen en technisch onderhoud. In het beschikbaarheidsoverzicht ziet u in één oogopslag de status van alle douaneprocessen. En in de onderhoudskalender vind u het overzicht van het geplande onderhoud. Deze berichten worden ondersteund met een e-mailservice en RSS-feeds. U kunt kiezen van welke douaneprocessen u verstorings- en onderhoudsberichten u wilt ontvangen.